AFS Kennismakingsdag - Reisverslag uit Uitgeest, Nederland van Danielle van Balen - WaarBenJij.nu AFS Kennismakingsdag - Reisverslag uit Uitgeest, Nederland van Danielle van Balen - WaarBenJij.nu

AFS Kennismakingsdag

Blijf op de hoogte en volg Danielle

02 December 2013 | Nederland, Uitgeest

Origineel geplaatst op 2 December 2013

Afgelopen zaterdag had ik mijn eerste kennismakingsdag van AFS, de organisatie waarmee ik naar Australië ga. Omdat ik ‘pas’ sinds september bij AFS zit, heb ik het driedaagse kennismakingskamp gemist in juni. Ik zeg ‘pas’ omdat er zaterdag een paar meiden waren die sinds vorig jaar november ingeschreven staan. Daar zijn die paar maanden van mij niks bij!!

De dag begon een beetje later omdat niet iedereen er was, maar dat zorgde er wel voor dat er wat meer tijd was om de mensen met wie je aan tafel zat wat beter te leren kennen. Bij mij aan tafel was ik eerst de enige die in januari vertrok, de andere gaan in augustus. Vlak voordat de dag begon kwam Rosa bij de tafel. Zij gaat, GELUKKIG, ook naar Australië! Zij vertelde al meteen dat ze al een datum had dat ze vertrok (onder voorbehoud ivm de visum aanvraag en vinden van een gastgezin), en dat ze in de voorgaande dagen een heel informatie pakket had binnen gekregen met tips over het aanvragen van je visum voor zover dat kan.

In Australië kun je eigenlijk pas een visum aanvragen als je verblijfplaats vast staat: je gezin bekend is en je school is gevonden.

Tijdens de kennismakingsdag kregen we meer te horen over de verschillen tussen de landen waar de groep heen wilde en de verschillen tussen Nederland en de gekozen landen (het verbaasde mij dat er best veel mensen naar Japan willen!!).

We moesten een paar spelletjes doen om meer te weten te komen over Nederland (koningshuis, politiek, drugsbeleid, openheid, vrijheid van meningsuiting, etc.) en moesten een paar eigenschappen van onszelf in verschillende contexten plaatsten. We moesten 6 eigenschappen kiezen uit een lijst, waarvan er 2 positief, 2 neutraal en 2 negatief zijn. Bijv: Ik had als een eigenschap aangekruist dat ik initiatief neem, deze had ik bij neutraal. Het kan namelijk fijn zijn om te weten dat als ik iets wil doen, ik het regel en het gebeurt. Maar dat kan ook heel frustrerend zijn, omdat als ik het niet doe, er niks gebeurt.

Later op de dag mochten alle ouders ook komen, voor nog wat kleine weetjes en om eventueel vragen te stellen.

Tijdens deze ronde vertelde Koen, de programma manager , dat de tickets voor Rosa en mij geboekt waren, en dat ik de visum informatie (het pakket dat Rosa had gekregen) binnenkort kreeg. Er ontbreken nog een paar dingen vanuit Australië, maar die komen er snel aan! :D

Aan het eind van de ronde vertelde de vader van Rosa dat zij al wisten dat ze een overstap moest maken in Dubai, en wanneer ze zou vertrekken. De tickets die nu geboekt zijn, zijn voor 6 februari 2014 :). Rosa zei ook dat ze al wist in welk deel van Australië ze terecht zou komen: het gebied bij Brisbane.

We zijn meteen naar Koen gelopen om te vragen of we samen vlogen, en waar we geplaatst zouden worden in Australië. Ik ben geplaatst in het ‘Melbourne area’. Dat betekend dat het deel van de partnerorganisatie in Melbourne opzoek gaat naar een gastgezin voor mij. Het is geen garantie dat ik nu in Melbourne kom, maar ik val onder dat deel. Het kan dus ook gebeuren dat ik een stuk noordelijker wordt geplaatst.

Rosa en ik vliegen, als we allebei een gastgezin hebben gevonden en de visa op tijd klaar zijn, samen naar Dubai. Vanaf daar gaat zijn richting Brisbane en vlieg ik richting Melbourne!!

Ik ben super blij dat ik in het zuiden ben geplaatst, en ben ENORM blij dat ik nu veel meer weet over wanneer ik vertrek en waar ik ongeveer terecht kom. Het staat allemaal nog niet vast, maar het is een stap in de goede richting. Nu kan ik eindelijk informatie gaan zoeken over het zuiden van Australië!!!! Ik vind het ook heel fijn dat er ook iemand is die dezelfde kant op gaat, dat maakt het eerste stuk van de reis, onder voorbehoud, een stuk gezelliger!

Ik had wel heel even van ‘nu komt het wel heel dichtbij allemaal. Dit gaat ineens wel heel snel’, maar het verdween heel snel weer, en ik krijg er nu alleen maar meer zin in!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danielle

Volg mij tijdens mijn High School jaar aan de andere kant van de wereld!

Actief sinds 04 Feb. 2014
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 8710

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 20 December 2014

High School year in Australia

Landen bezocht: