Alles is anders - Reisverslag uit Uitgeest, Nederland van Danielle van Balen - WaarBenJij.nu Alles is anders - Reisverslag uit Uitgeest, Nederland van Danielle van Balen - WaarBenJij.nu

Alles is anders

Blijf op de hoogte en volg Danielle

20 Februari 2014 | Nederland, Uitgeest

Hoi allemaal!
Ik weet dat het een beetje lang geduurd heeft, maar hier is de eerste update!!!

Woensdag avond om 22 uur vertok mijn vlucht naar Dubai. Samen met Rosa afscheid genomen van mijn ouders, Kevin en Louise. Gelukkig een stuk minder moeilijk dan ik had verwacht. Het was niet makkelijk, maar minder heftig dan de verhalen die ik hoorde van oud exchange studenten en de organisaties.

De eerste vlucht ging prima. Films, series en muziek luisten! Slapen in het vliegtuig is nog steeds een ding waar ik aan moet wennen…
De avond van tevoren tijdens het inchecken zag ik dat mijn tweede vlucht (Dubai naar Perth) was vervroegt. Ik hoefde nu nog maar 1,5 uur te wachten. Gelukkig is het helemaal niet zover gekomen! Sterker nog, vanuit het vliegtuig in de bus naar het vliegveld. Dan vanuit de bus opnieuw door de douane (snel mijn flessen water leeg gegooid in de WC’s) en meteen door naar de gate want ik kon al boarden. Kortom: hop hop hop!
De tweede vlucht was niet alleen een stuk langer, hij was ook een stuk zwaarder. Er was enorm veel turbulentie, veel luchtzakken en daarom weinig kans om even een rondje te lopen. Gelukkig waren er ook in dit vliegtuig films, series en muziek om me bezig te houden. Oh, en een heel leuk extra’tje was een lege stoel naast mij (= meer ruimte, twee koptelefoons (de mijne werkte niet), twee kussens, twee dekens en twee paar sokken!!)

Beide vluchten hadden onwijs lekker eten, niks te klagen!

Eenmaal geland in Perth ging het allemaal weer heel snel. In het vliegtuig een formuliertje ingevuld (het was niet veel), en zonder moeite door de doane. Netjes mijn hout en medicijnen aangegeven, maar (helaas) helemaal niks. Helaas omdat het zo snel ging dat ik 20 minuten nadat mijn vliegtuig geland was al in de aankomst hal stond.
Mijn gastouders, Katie en Bruce, hadden me gewaarschuwed dat ze erg moeilijk kunnen doen. Daar was ik vanuit gegaan, en zij ook. Ze kwamen aan op het moment dat ik aankwam, dus ik heb heel even gewacht. Vond ik wel prettig, kun je even ‘landen’.

Het grootste ‘landen’ voor mij was de rit naar huis en de volgende dag. Alles, Alles, is anders. Auto’s zijn links, het ruikt anders, ziet er anders uit, taal is anders, sfeer is anders.

De eerste week heb ik ook nog onwijs last gehad van jetlag... Vaak midden in de nacht wakker, de hele ochtend niet helemaal helder en in de middag en avond klaar wakker om van alles en nog wat te gaan doen.

In de eerste week hebben we ook de school regeld. Wanneer ik ging beginnen, welke vakken ik ging volgen, school uniform.
Ik heb uiteindelijk de vakken English, Modern History, Photography, Dance, Visual Art en Food Science :) Alle vakken zijn 3AB. Dat is het universitaire niveau dat leerlingen aan moeten kunnen als ze naar de universiteit gaat (wat sterk aangemoedigd word haha). Omdat ik een uitwisselings student ben hoef ik niet de examens te doen die voor universtiteiten zijn. Het is daarom af en toe een beetje schuiven met de vakken. Het is ook eigenlijk niet gewoon dat een uitwisselings studend engels volgt op het hoogste niveau. Simpel weg omdat het niet mogelijk is om de stof te snappen als engels niet je eerste taal is. Ik mag het gelukkig toch gaan proberen, en tot nu toe bevalt het goed! Omdat ik een uitwisselings student ben hoefde ik me ook niet te houden aan de standaard regels, waardoor ik mooi onder wiskunde uit kon komen haha!

De afdelingsleider had een paar meiden geregeld die mij op mijn eerste dag, afgelopen vrijdag, konden rondleiden en een beetje vertellen over school. Ik vond het zelf heel fijn dat ze er waren (zijn) omdat ik helemaal gedesorienteerd raak op school! De school bestaat uit vier blokken, verbonden door gangen. Maar de gangen lopen ook door de tuin in het midden van de blokken. Het is wel super lekker om een lokaal uit te lopen en meteen buiten te zijn! Alle hallen zijn open, wel overdekt, dus je hebt gelijk een beetje natuurlijke wind (in plaats van de airco) als er wind is. Verder is een van de dagelijkse bezigheden HET bal. Er gaat geen uur voorbij dat er niet over gepraat word :)

Verder hebben we de eerste week niet zo heel veel gedaan. Katie heeft me veel laten zien met de auto als Bruce naar zijn werk was, we hebben de achtertuin leeg geruimd met spullen voor het goede doel of voor in storage. De achtertuin stond voor een deel vol met dozen en spullen toen ik aan kwam, en die zijn nu allemaal weg :)
We zijn nog niet écht in het centrum geweest, puur omdat we er niet aan toe komen. Na de afspraak op school zijn we school spullen gaan kopen, hebben we kasten versleept zodat ik mijn koffer uit kan pakken en zijn we veel naar het strand geweest! Heerlijk dat warme weer ;)

Ook heb ik al heel veel dingen gegeten die ik normaal NOOIT zou eten. Ik heb al garnalen geprobeerd en rauwe groenten. Aan dat laatste moet ik nog wel wennen, smaak explosies!!

En ik ben aardig goed op weg om Katie en Bruce van alles te leren over de Olypmishe spelen. Bruce keek het al wel vaker, of volgde het via internet. Katie is helemaal nieuw erin en had nog nooit naar de winter spelen gekeken. Vooral Curling vind ze geweldig, hoe de mannen als een gek gaan borstelen haha.

Verder weet ik niet wat ik nog meer kan vertellen! Laat maar weten als jullie vragen hebben! Behalve of het goed met me gaat, JA :) Het voelt alsof ik hier al langer ben dan twee weken. Ik heb het naar mijn zin op school, en thuis gaat het ook goed. Tuurlijk zijn er wel dingen wat ik vreemd vind of waar ik aan moet wennen, maar het zijn geen grote dingen dus gaat aanpassen heel makkelijk en merk ik er niet zo heel veel van. De mooie quote is nog steeds ‘’Het is niet fout, het is niet goed, het is anders’’ Ik vond hem eerste een beetje ver gezocht, maar het is echt waar..

Ik hoop dat het voor jullie niet al te koud is!

Groetjes Daan

PS. Sorry voor de spellings fouten. Nederlands denken wordt steeds moeilijker en Google Translate was een goede vriend tijdens het schrijven van dit bericht!

  • 20 Februari 2014 - 15:38

    Carla Jager:

    Hey wijffie ,
    Ben blij dat dat het zo goed met je gaat .
    En wat een leuk verslag . Groetjes en een dikke kus xx

  • 20 Februari 2014 - 17:31

    Annemarie:

    Hey Danielle, leuk om te zien wat je zoal beleeft in Australie. Ik vind het grappig dat je zegt dat alles anders is. Kun je het misschien nog iets meer beschrijven? Bijvoorbeeld ruikt het zoet, zuur, naar bos of zee, zulke dingen? Ook ben ik benieuwd hoe een gewone dag er ongeveer uit (gaat) ziet? Vroeg op? Vroeg slapen...? Afijn, ben blij dat het je goed gaat! Dikke kuzzz en knuffel van je mams XxX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danielle

Volg mij tijdens mijn High School jaar aan de andere kant van de wereld!

Actief sinds 04 Feb. 2014
Verslag gelezen: 570
Totaal aantal bezoekers 8685

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 20 December 2014

High School year in Australia

Landen bezocht: